Τρίτη 3 Αυγούστου 2010

EΤΑΙΡΙΑ
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΚΩΝ
ΜΕΛΕΤΩΝ http://www.press-bank.com/ / ΜΑΘΗΜΑΤΑ

ΣΤΟ ΦΩΣ ΣΗΜΑΝΤΙΚΑ ΑΠΟΣΠΑΣΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΑΣ ΤΗΣ Ε.Δ.Μ.



ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΗ ΣΕΜΙΝΑΡΙΑΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ-Προκαταρτικό- Μάθημα

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ, ο Μέγας Ιεραπόστολος:


1- Παπάδες και Δημοσιογράφοι!
2-Η δημοσιογραφική γραφή…
3-Νουθεσίες σε νέον…

--Μήπως είναι διάκος, παπάς ο δημοσιογράφος ; Είναι κάτι περισσότερο και ουσιαστικότερο. Είναι ιεραπόστολος! ΄Αλλωστε το έχουμε διακηρύξει, πλειστάκις πως οι Απόστολοι ήσαν μετά τον ΄Ομηρο, οι πρώτοι δημοσιογράφοι, ιστορικά! Μετέφεραν το Μήνυμα του Χριστού σε όλα τα πλάτη και μήκη της τότε οικουμένης!

Μετέφεραν ειδήσεις -γεγονότα- συμβάντα , έστω μιας πηγής, του Χριστού!
Αλλά ήσαν …εξειδικευμένοι δημοσιογράφοι, χωρίς φυσικά να ξέρουν το είδος της δημοσιογραφίας που ασκούσαν… αφού τότε δεν είχε ακόμη μορφοποιηθεί στο σχήμα που έχουμε εμείς υπόψη μας σήμερα.

Η ανάγκη, όμως, της πληροφόρησης προυπήρχε αυτών των Αποστόλων. Από την ελληνική και Ρωμαϊκή εποχή. Τότε οι «ειδήσεις» αναγράφονταν σε δημόσιες πινακίδες ή κυκλοφορούσαν μέσω διαλαλητών, ντελάληδων, ή μεταδίδονταν από χωρίου εις χωρίον από τα υψώματα με φωτιές ή καπνούς!(Οι Ινδιανοί των ΗΠΑ …σκίζουν επ’ αυτού).

**Περί μαχητού κληρικού. Ιστορικά το είδος τούτο δεν υφίσταται-αν και υπάρχουν στοιχεία θυσιασθέντων ιερωμένων, για την πίστη τους -. Ο παπα-Κοσμάς , ο Αιτωλός, ναι ήταν μαχητής, αλλά από άλλο χωριό! Το ότι δίνουν τη μάχη τους οι κληρικοί στις ενορίες τους, είναι γεγονός, … αλλά τη δίνουν και στα Νεκροταφεία και μεταξύ των για το ποιος …θα τρώει περισσότερο από τον άλλον, αλληλοσφαζόμενοι… και εν τοις Ναοίς και εν ταίς ενορίες των!! Γνωστά αυτά!

Συνεπώς άλλο μαχητής κληρικός κι άλλο μαχητής- μαχόμενος δημοσιογράφος.

**Σαλός , δηλαδή μουρλός ο δημοσιογράφος; Αλλά και ο κληρικός δεν είναι παλαβός, μια και γίνεται τέτοια συγκριτική; Δεν είναι παλαβιάρηδες οι παπάδες;

Είναι όμως απολύτως παλαβιάρης ο δημοσιογράφος!... Αν και οι δυο τους –υποτίθεται – ότι για τον λαό, την ενορία τους ,γνοιάζονται! Παλαβιάρηδες λοιπόν και μακάρι να υπήρχαν περισσότεροι…
Ο μέγιστος Αλεξανδρος Παπαδιαμάντης είπε το και σοφότατον: «Όποιος νοιάζεται για ξένα νιτερέσια η τρελός ή μεθυσμένος είναι»… Ναι ακριβώς «σαλός»… ο δημοσιογράφος…και ο παπάς. Τρελοί ή μεθυσμένοι…Βασικά σαλοί!

Συμβαίνει δε κληρικοί και δημοσιογράφοι για τα ξένα νιτερέσια να γνοιάζονται!... Οι μεν πρώτοι… για τη σωτηρία της ψυχής του πόπολου… οι δε δεύτεροι … για την ενημέρωσή του! Ενημέρωση προς σωτηρίαν ..από τα επίγεια!

Κάλιο είναι να μη συγκρίνεται η αποστολή του παπά με εκείνη του δημοσιογράφου. Η απόσταση μετράει σε παρασάγγές! Η ΑΠΟΣΤΟΛΗ του δημοσιογράφου είναι – ευεργετικότερη κι αποτελεσματικότερη πρακτικά, καθημερινά ενώ εκείνη του κληρικού, άπτεται της μεταφυσικής σωτηρίας ψυχών…πράγμα που δεν συναρπάζει τη δραματική πεζότητα του σύγχρονου ανθρώπου.

Σίγουρα όμως παπάς και δημοσιογράφος έχουν επικίνδυνες ομοιότητες αποστολής.
Σίγουρα η δημοσιογραφία είναι ιεραποστολή. Πόσο ιεραποστολικά εκλαμβάνει ο ιερεύς τον ρόλο του αυτό εναπόκειται στην παιδεία του και τη φλόγα του… να είναι εν δυνάμει … «σαλός»! ( Να μια καλή ιδέα για ρεπορτάζ, που ποτέ δεν έχει γραφτεί, τουλάχιστον εξ όσων γνωρίζουμε: Παπάδες και δημοσιογράφοι.

Μελετήστε την ιδέα, βρείτε τα κοινά τους- αν υπάρχουν τα στραβά και τα καλά τους. Καταστρώστε ένα πλάνο, συνομιλήστε με ιερείς και δημοσιογράφους και θα έχετε στο πιάτο ίσως ένα νόστιμο φαγητό.
**Φάρος ο δημοσιογράφος! Απολύτως. Εκπέμπει φως, άλλοτε ισχνό, τρεμόσβυστο, κι άλλοτε ευεργετικά ορατό… από το πέλαγος της τρικυμιώδους ζωής.

**Ναι φωτίζει ο δημοσιογράφος . Είναι φως εκτυφλωτικό η ενημέρωση, η πληροφόρηση..( Χωρίς ενημέρωση καμιά σύγχρονη προσπάθεια δεν θα τσούλαγε) Φανάρι που καταυγάζει τα σκότη της άγνοιας. Καμιά σχέση με τον παπά, που δίνει ελπίδα μεταθανάτιας σωτηρίας –κυρίως-

Ο δημοσιογράφος είναι πυξίδα ζωής για τα τρέχοντα, τα καθημερινά… οδηγεί κατευθύνει, σώζει , προλαβαίνει τα απονενοημένα, θωρακίζει γενικώς το …δόποδο ανθρωπάριο!
Συνεπώς ορθότατα -διερωτόμενος- παραλληλίζεις τον κληρικό με τον δημοσιογράφο, πλην όμως, υπάρχει τεράστια διαφορά … στην ούγια.

Μέγα το θέμα βέβαια… με πολλές παραμέτρους θεωρητικούς, αλλά εμείς θα παραμείνουμε στα κράσπεδα της δημοσιογραφίας, η οποία και μας ενδιαφέρει.

Η ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΚΗ ΓΡΑΦΗ:

΄Όταν φτάσουμε στο λεγόμενο «δημοσιογραφικό γράψιμο», που εσείς σε, υπερβάλλοντας το χαρακτηρίζετε περίπου υπέροχο, θα πούμε πολλά και θαυμαστά. Προς το παρόν έχετε κατά νου:
Σε μερικά τμήματα της διατύπωσης των κειμένων σας… « υπερβατείτε». Ψυχραιμία!

Εκφράζεστε γενικώς καλά. Καλό σημάδι. Επισημάναμε κάποια δυσνόητα. Μην ανησυχείτε. Να έχετε υπόψη το παρακάτω δόγμα μας:

--Ο δημοσιογραφικός λόγος είναι αποτελεσματικός , όταν καταφέρει να γίνεται κατανοητός, να απολαμβάνεται και από τον βοσκό της Πίνδου και από τον καθηγητή Πανεπιστημίου».-αν και οι καθηγητάδες μας σπανίως γίνονται κατανοητοί-Οι περισσότεροι τους είναι γραφικά αμαθείς ως προς τη γραφή, το λόγο!

Δεν έχει σημασία και με εσάς ειδικά, δεν νομίζουμε ότι θα έχουμε πρόβλημα να σας μεταλαμπαδέυσουμε τα τερτίπια της δημοσιογραφικής γραφής.

Αυτό που σκέπτεσθε γράφετέ το έτσι όπως το σκέπτεσθε! Δεν χρειάζονται βερμπαλισμοί, και δυσνόητες έννοιες. Πείτε τα όλα με απλότητα. Η χρήση περιπλόκων διανοημάτων οδηγεί στο πουθενά. Να μη ξεχνάτε τούτο που προλαλλήσαμε: Πως πρέπει να μας καταλαβαίνει κι ο τσομπάνης της Πίνδου και ο καθηγητής Πανεπιστημίου. Πλην μερικών ασημάντων, εσείς, πληρείτε τον δημοσιογραφικό λόγο. Αποφεύγετε τις περίπλοκες έννοιες, αυτές μπερδεύουν τον αναγνώστη που ήδη διάγει έναν μπερδεμένο βίο… Ας μην το βασανίζουμε με μπερδεμένες έννοιες.

Ο δημοσιογραφικός λόγος είναι απλός, ακριβής, λέει τα σύκα-σύκα. Δεν πλατιάζει. Είναι λιτός και συγκεκριμένος. Αν όμως στολιστεί με φιλολογήματα- αν ο συντάκτης έχει τέτοια ικανότητα- τότε γίνεται απολαυστικότερος. Κυριολεκτικά ρουφιέται από τον αναγνώστη ή τον …ακροατή μας!

Ας μη λησμονούμε ότι οι κορυφαίοι του σύγχρονου λόγου, Χάμιγκγουαίη , Τσώρτσιλ, Σπύρος Μελάς και όλο το Πάνθεο της ελληνικής και παγκόσμιας γραμματολογίας θήτευσαν και τελεύτησαν ως δημοσιογράφοι. Ο Εθνικός μας ποιητής Παλαμάς, μέχρι τα στερνά του έλεγε: «Δεν ξεχνώ την καταγωγή μου. Είμαι δημοσιογράφος».

Ο δημοσιογραφικός λόγος θα λέγαμε είναι ιδιότροπος, τόσο όσο να ανατρέπει το γνωστό « μια φωτογραφία αξίζει όσο χίλιες λέξεις». Μια δημοσιογραφική φράση, παράγραφος συχνά ισοδυναμεί με χίλιες φωτογραφίες. Λέμε εμείς!

Κι εδώ ακριβώς βρίσκεται η ιδιαιτερότητα του δημοσιογραφικού λόγου. Ο δημοσιογράφος είναι υποχρεωμένος μέσα από μια φράση να δώσει μια ολόκληρη ιστορία, και συνάμα δεκάδες εικόνες.

Ειδικά στην εποχή μας, ο αναγνώστης δεν έχει χρόνο να διαβάσει. Με μια ματιά πρέπει να μπει στο νόημα … να αρπάξει ό,τι μπορεί και να γυρίσει σελίδα. Γι αυτό σε κάθε ρεπορτάζ, είδηση κ.λ.π. υπάρχει ο πρόλογος-εισαγωγή (lead) 4-5 αράδες εν αρχή, που πρέπει να είναι τόσο μεστές, τόσο ελκυστικές, ώστε να αρπάξουν από τα μαλλιά τον αναγνώστη και να τον τραβήξουν, να τον σύρουν να διαβάσει και το υπόλοιπο άρθρο.

΄Ετσι λοιπόν ο δημοσιογραφικός λόγος είναι τελεσιγραφικός, περιεκτικός, ακριβής, κοφτός, χωρίς να αγνοεί το λογοτεχνικό ένδυμα που πρέπει να περιβάλλει τη δομή του. Συχνά , όμως, λόγω της ταχύτητας που έχει η καθημερινή τουλάχιστον δημοσιογραφία δεν το επιτυγχάνει… αλλά και πάλι όσο ξηρός κι αν φαίνεται ο λόγος του, διατηρεί πάμπολλες αρετές λόγου.

Ο δημοσιογράφος δεν είναι λογοτέχνης, αν και οι περισσότεροι των λογοτεχνών ήσαν δημοσιογράφοι! Ο λογοτέχνης πλέει στα πελάγη της ελευθερίας της φαντασίας του. Ο δημοσιογράφος δεν έχει τέτοιο δικαίωμα. Είναι δέσμιος των 5 θεμελιωδών κανόνων της δημοσιογραφικής διατύπωσης : Πού, πότε, πώς, ποιος , γιατί. Σε κάθε ρεπορτάζ μέσα στις πρώτες αράδες πρέπει να δίδονται απαντήσεις στα πέντε αυτά ερωτήματα.

Μέσα σε μια φράση είναι αναγκασμένος να πει το «στόρυ» που διαχειρίζεται τόσο καλά ώστε να μπορεί να καθηλώσει τον αναγνώστη ή ακροατή του. Κι αυτό είναι μια τέχνη, ιδιαίτερου λόγου… Μάλιστα τέχνη μεγάλη πλέον η οποία έχει εξελιχθεί στα τελευταία 30 χρόνια… και η τιτλοφόρηση των θεμάτων. Ειδικότερα για τους τίτλους των πρωτοσέλιδων των εφημερίδων, συνεργάζονται ταυτόχρονα-σε ειδικές συσκέψεις- πολλοί δημοσιογράφοι, με αποτέλεσμα συχνά να έχουμε τίτλους διαμάντια –απίστευτα εύστοχους- κι ακόμη συχνότερα τίτλους πανομοιότυπους, όπως θα έχετε παρατηρήσει, από διάφορες εφημερίδες της αυτής ημέρας!... Λες και η τιτλοφόρηση έγινε από το ίδιο χέρι, λες και η μια εφημερίδα έκλεψε την άλλη. Δεν συμβαίνει αυτό όμως. Απλά οι δημοσιογράφοι συμπίπτουν στην έμπνευση, μια και τα εργαλεία (οι λέξεις) είναι κοινά για όλους και σε πολλές περιπτώσεις έχουν τυποποιηθεί, τουλάχιστον σε ορισμένα επαναλαμβανόμενα γεγονότα…Περισσότερα όμως γι αυτά όταν έρθει η ώρα της παράδοσης του σχετικού κεφαλαίου.
Κάπως έτσι προιδεαστικά περί δημοσιογραφικής…γραφής.

**Τρομάζετε; Γιατί;

--Κρίνουμε τους πάντες και τα πάντα με βάση αυτά που ξέρουμε! Για τα παπαδίστικα ρεπορτάζ που προέκυψαν μετά τα γνωστά σκάνδαλα , κυρίως από τηλοψίας διαρρηγνύετε τα ιμάτιά σας .

--Μη τρομάζετε τόσον… με την αμάθεια των δημοσιογράφων. Αν και καταλήγουν να είναι πανεπιστήμονες… Ωστόσο είχαν δάσκαλο στην πορεία τους την αμάθεια!

Να το κάνουμε αυτό πιο λιανό.

Κανείς δεν είναι παντογνώστης, αλλά τελικά καταντάει παντογνώστης ο δημοσιογράφος. Είναι μια περίεργη κατάντια. Με αφορμή ένα συμβάν, π.χ. τα πρόσφατα σκάνδαλα στην Εκκλησία ο ρεπόρτερ, δεν χρειάζεται να είναι Θεολόγος, ή μεταφυσικός. Ακολουθεί μια απλή τακτική. Ρωτώντας και μαθαίνοντας φτάνουμε στην Πόλη. Συλλέγει πληροφορίες. Δεν είναι ανάγκη να είναι ειδήμων! Μην έχετε την αξίωση να τα γνωρίζει ο ρεπόρτερ. Το λάθος του, που εύλογα εξοργίζει τους ειδήμονες-γενικά γνώστες- είναι ότι πάνω στη φόρα που έχει πάρει δεν ζυγιάζεται και κοτσανολογεί, αγνοών, καθιστάμενος φαιδρός. Εν τάξει!

Καλά να πάθει.

Ο σωστός δημοσιογράφος δεν ισχυρίζεται, δεν βγάζει γενικά στον αέρα, τίποτε που να μην κατέχει καλά. Αν δεν είναι βέβαιος, αν δεν κατέχει κάτι απολύτως «τσεκαρισμένο» ..δεν μιλάει… δεν γράφει, ή ευσχήμως παρακάμπτει.. την αμφίβολη λεπτομέρεια! Κανείς δεν γνωρίζει τα πάντα. Ειδικά ο δημοσιογράφος που διερευνά ένα θέμα είναι ημιμαθής ή και τελείως άσχετος ακόμη. Οφείλει να είναι προσεκτικός στη συλλογή (πρώτα) των πληροφοριών και μετά στη μετάδοσή τους. Κανείς δεν θα τον κοροϊδέψει αν δεν ξέρει μια λεπτομέρεια. Θα γελάσουν όμως μαζί του, αν εκτοξεύσει μιαν ανακρίβεια, μια κοτσάνα…

Μην τρομάζετε συνεπώς…Κινδυνεύετε κι εσείς να πέσετε στην ίδια λακκούβα.. Αν ακολουθήσετε τη συμβουλή που σας δίνουμε πιο πάνω, θα είστε περισσότερο ασφαλής και οι λακκούβες που θα καραδοκούν σε κάθε βήμα σας, λιγότερες.

**Αποκαλύψεις; Τι είναι αυτό;

Το αν κάποια Μ.Μ.Ε. καταφεύγουν στην επιστράτευση βαρύγδουπων ουσιαστικών ή επιθέτων, που ερεθίζουν τις ευαισθησίες σας … ε, εντάξει…είναι φυσικό…λόγω αγνοίας Σου!. Ο Τύπος στοχεύει στον εντυπωσιασμό. Γι αυτό κι όλοι μας ακούμε εκείνα τα αφελή-όπως κι εσείς επισημαίνετε- Συγκλονιστικό ρεπορτάζ (αλλά κανείς μας δεν συγκλονίζεται), Αποκάλυψη τώρα…χωρίς αποκαλύψεις…Αποκλειστικότητα μοναδική… τέτοια αποκλειστικότητα … που κι ένας 17/χρονος -την ξείρε!

Φαιδρές καταστάσεις, αλλά λειτουργούν … και θα λειτουργούν, δοθέντος ότι σήμερα έχει δημιουργηθεί ένα άλλο σκηνικό ανταγωνιστικότητας ανάμεσα στα Μ.Μ.Ε.

Και οφείλουμε να δεχτούμε τη νέα πραγματικότητα, ανεξάρτητα αν μας αρέσει ή όχι! Αυτό δεν σημαίνει ότι κι εμείς πρέπει να κάνουμε εκπτώσεις στην υπερβολή. Σε μας και στη σοβαρότητά μας εναπόκειται… να διορθώσουμε το φαινόμενο

Οι εκτός Τύπου έχουν τις ίδιες με εσάς απορίες και θέσεις. Το θυελλώδες πριν από μερικούς μήνες εκκλησιαστικό θέμα, «σταμάτησε» , κόπηκε .

Γιατί να μην σταματήσει; Πόσο καιρό θα θέλατε να συνεχιστεί… να τραβήξει το θέαμα; Υπάρχουν όρια κι αυτά … οριοθετούνται από τη δημοσιογραφική παγκόσμιο πρακτική και πείρα. Κάθε θέμα που «πουλάει» δεν έχει διάρκεια πέραν των 3 ημερών… Αλλά εξαρτάται από την κρίση των δημοσιογράφων που το διαχειρίζονται, οι οποίοι μόλις δουν-αντιληφθούν ότι το πράγμα δεν τραβάει άλλο, το αποσύρουν… κι αμέσως επανέρχονται σε άλλο θέμα… το ίδιο τραβηχτικό… θέμα που επίσης «πουλάει» ( Αλήθεια τι πουλάει;) Προφανώς θέαση, έτσι δεν είναι;…
Μην απορείτε φίλε. Αφήστε κατά μέρος το πίσω μέρος του μυαλού σας και κοιτάξτε το μπροστινό του.

Και το μπροστινό μας λέει: Στη δημοσιογραφία τα γεγονότα τρέχουν τόσο γρήγορα, που δεν είναι δυνατόν να τα προλάβουμε όλα..Γνωρίζετε ότι καθημερινά πετιούνται στο καλάθι ένα σωρό γεγονότα; Παρακολουθούμε εκείνα που προσφέρονται . ΄Όταν κάτι τραβιέται… έχει απήχηση, το συντηρούμε έως εκεί που δεν πάει άλλο. Οι εξασκημένοι δημοσιογράφοι αυτό το ξέρουν.. και μόλις διαπιστώσουν ότι το θέμα κάνει κοιλιά… το πετάνε, το θάβουν και μετά περνάνε σε άλλο πιο τραβηχτικό θέμα…Μην απορείτε συνεπώς! Είναι μια κατάσταση από τη μέρα της γέννησης του Τύπου… ΄Ετσι γεννήθηκε και ο λεγόμενος «κίτρινος Τύπος», προϊόν ανταγωνισμού και εντυπωσιασμού.

Είναι σαφές πως κάποιοι- θα ήθελαν το αναδειχθέν θέμα να συνεχίσει να κυκλοφορεί. Δεν αντιλέγουμε! Κι είναι φυσικό. ΄Όμως υπάρχουν κι οι άλλοι, που έχουν πια βαρεθεί να ακούνε, να διαβάζουν τα ίδια και τα ίδια! Το τριήμερο που θέτουν οι δημοσιογράφοι «παιξίματος ενός ρεπορτάζ», είναι λογικός χρόνος, Μετά το όριο αυτό, -το ξέρετε- όλοι βαριούνται το ίδιο φαγί.

Αυτά που επισημαίνουμε εδώ δεν θα τα βρείτε σε καμιά Πανεπιστημιακή Σχολή . Και τούτο, διότι απλά , οι περισσότεροι διδάσκοντες σε Πανεπιστήμια ή άλλες Σχολές… ιδιωτικές δεν είναι δημοσιογράφοι active… είναι απλά θεωρητικοί! Κι αυτό προς γνώση! Άλλο θεωρία κι άλλο να κάνεις χειρουργική επέμβαση σε ρεπορτάζ! Αυτό δεν σημαίνει πως δεν προσφέρουν κάποιο …έργο!

Βασικό: Επειδή είστε τηλεότροφοι, σε καμιά περίπτωση μην εκλαμβάνετε την τηλεοπτική δημοσιογραφία ως πρότυπο. Είναι SHOW, θεατρική παράσταση της είδησης! Και η είδηση δεν είναι θέατρο, θέαμα! Είναι ιερότητα!

ΤΟ ΠΕΖΟΔΡΟΜΙΟ

Ψηφίζετε υπέρ του «πεζοδρομίου»…

Το πεζοδρόμιο είναι κλειδί, κόμβος και η μαγεία της δημοσιογραφίας . ΄Όλα όσα ακούμε και βλέπουμε στα Μ.Μ.Ε. είναι προϊόντα …πεζοδρομίου! Και τι σημαίνει πεζοδρόμιο; « Ο Ρεπόρτερ βγαίνει στη στράτα…ρωτάει, μαθαίνει, συλλέγει τις πληροφορίες που τον ενδιαφέρουν και μετά γράφει για τη σοδειά του!»

Αυτό εννοούμε με το πεζοδρόμιο. ΄Ολες οι ειδήσεις που φτάνουν σε μας, με όποια μέσα, είναι προϊόντα αυτού που καλούμε εμείς πεζοδρόμιο! Η ενημέρωσή μας είναι από πεζοδρόμιο! Από ρεπόρτερ… που βγαίνει στη στράτα και σαν τη μέλισσα συλλέγει τη γύρη, την πολύτιμη για το δημοσιογραφικό μέλι!

Το πεζοδρόμιο είναι ο στίβος που αναδεικνύει τον …αληθινό δημοσιογράφο.

Κι όταν λέμε πεζοδρόμιο εννοούμε απλά την επικοινωνία του ρεπόρτερ με πηγές πληροφόρησης που βρίσκονται παντού εν πεζοδρομίω… στην πολυκατοικία, στο ταβερνάκι, στον ατυχήσαντα άστεγο, στον ψαχνόμενο υπουργό και βουλευτή… στην κυρά-Μαγδαληνή, την και κουτσομπόλα , στον κάθε άνθρωπο …τέλος πάντων! Κάθε άνθρωπος είναι κι ένα ρεπορτάζ. Κάθε ένας έχει να διηγηθεί μια όμορφη ιστορία. Στη διπλανή μας πόρτα υπάρχει η είδηση. Στον ρεπόρτερ εναπόκειται να την ανακαλύψει. Ρεπορτάζ σημαίνει ζωή.

ΦΩΤΙΖΕΙ Ο ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ;

Εκτυφλωτικά φωτίζει! Αστράφτει και βροντάει! Δείχνει δρόμους! Πληροφορεί. Κάνει τομές στο καθημερινό γίγνεσθαι. Αποκαλύπτει… Ξεσκεπάζει τις βρωμιές της εξουσίας…Με δυο λόγια για να μην υπάρχει η παραμικρή αμφιβολία: Ο δημοσιογράφος είναι το Α&Ω της τρέχουσας ζωής!. Είναι ο ίδιος ζωή. Σταράτα.

Ακόμη- για ιστορικούς λόγους- πρέπει να τονιστεί πως . «αν απολαμβάνουμε τις ελευθερίες που απολαμβάνουμε, είναι έργο του αφανούς δημοσιογράφου και ουδενός άλλου, πολιτικού … στρατηγού, ή θρησκευτικού ηγέτη. Ο ηγέτης των κατακτήσεων αυτών καλείται απλά δημοσιογράφος!

Η εξέγερση του 1821… είχε πηγή της ένα Μέγα Ρήγα Φεραίο και την φλογερή πένα του. Αυτός άναψε τις φωτιές του γένους. Και σ΄όποια χώρα κι αν πάμε, το ίδιο έγινε!

Τι άλλο να πει κανείς;

**Ναι ο δημοσιογράφος είναι φανάρι για το διπλανό του. Τον φωτίζει… Τον συναγείρει… το «ξεβολεύει» , όπως λέτε κι εσείς ευστόχως! Φάρος και φανάρι!


ΤΑ ΘΕΜΑΤΑ ΠΟΥ ΕΠΙΛΕΓΕΤΕ!

…Από τη θεματολογία του ΠΕΖΟΔΡΟΜΙΟΥ, που επιλέγετε, αυτό που μπορεί να «πουλήσει» είναι το θέμα για τις συμμορίες ανηλίκων που δρουν σε διάφορες περιοχές των Αθηνών…

--Ακόμη μετέχετε ως εθελοντής σε κάποιο ίδρυμα με παιδιά. Ιδού ακόμη ένα θέμα που ζείτε και που μπορεί να αναδείξετε.
Τα υπόλοιπα θέματα που υποβάλλετε ως προτάσεις δημοσιογραφικής θεματολογίας, χωρίς να απορρίπτονται, είναι παραδουλεμένα, έτσι ή αλλιώς! Αλλά να έχετε πάντα στο νου, ότι η ζωή επαναλαμβάνετε και τα ρεπορτάζ στον Τύπο είναι επίσης επαναλαμβανόμενα με διάφορες παραλλαγές και ιδομένα από διαφορετική γωνία.

Για ψάξτε τις …συμμορίες ΑΝΗΛΙΚΩΝ! Φαίνεται καλή ιδέα για ρεπορτάζ…Πιθανόν να βγει κάτι καλό.

Δεν σας λέμε πως… θα το κάνετε. Είστε ελεύθερος να κάνετε ό,τι θέλετε, όπως σας κατέβει. Κι αυτό είναι μέσα στα πλαίσια του προγράμματός μας. Ανιχνεύουμε τις δυνατότητες του υποψηφίου κι ύστερα αρχίζουμε το πλάσιμο σκαλί-σκαλί και πάντα με βάση τις δυναμικές του. Για την Εταιρία Δημοσιογραφικών Μελετών, θα ήταν αδιανόητο να σας δώσει γνώσεις, που οι φυσικές σας δυνατότητες ήδη διαθέτουν πιθανώς. Το τελικό συμπέρασμα θα βγει από το πρώτο σας ρεπορτάζ, όπου εκεί όλα θα φανερωθούν .Και πάνω στα συν και πλην που θα επισημανθούν, θα αρχίσουμε πλέον επίσημα τα μαθήματα.

Ξέρουμε τις δυσκολίες που θα αντιμετωπίσετε… Είναι σαν να πηγαίνεις στη ζούγκλα του Αμαζονίου, χωρίς ντουφέκι…

Για να μην έχετε απογοητεύσεις στην πρώτη σας απόπειρα στη διερεύνηση του όποιου τελικά θέματος επιλέξετε - συνιστούμε-το εξής απλό: Διαλέξτε το θέμα που σας κεντρίζει περισσότερο. Διαλέξτε το θέμα περί του οποίου έχετε εσείς περισσότερες γνώσεις. Διαλέξτε το θέμα που θα σας φάει λιγότερο χρόνο.

Και προσοχή τούτο ως προς το χρόνο κατασκευής του ρεπορτάζ. Η επικαιρότητα τρέχει… Στις 12 το βράδυ η εφημερίδα πρέπει να είναι έτοιμη… Πρέπει μέσα στη διάρκεια της μέρας να έχεις ολοκληρώσει το ρεπορτάζ και να το πάρει εγκαίρως ο Αρχισυντάκτης, ώστε το πρωί να κυκλοφορήσει τυπωμένο…

Αυτό είναι ένας γενικός κανόνας που ισχύει παγκοσμίως.

Εσείς προς το παρόν ,ως ασκούμενος και δοκιμαζόμενος ..εσείς δοκιμάζετε τον εαυτό σας μέσα σε απόλυτη άγνοια…κι εδώ βρίσκεται η γοητεία - Τηρείστε πολύ γρήγορες ταχύτητες για την ολοκλήρωση του ρεπορτάζ σας κι έχοντας πάντα στη σκέψη πόσο αυτό το θέμα -δημοσιευόμενο- θα ωφελήσει τον αναγνώστη σας. Ποτέ να μην ξεχνάς τις ανάγκες του αναγνώστη σου.

ΜΗΝ ξεχνάς… ναι μεν πεζοδρόμιο… αλλά υπάρχει και το τηλέφωνο που συντομεύει τον χρόνο συλλογής πληροφοριών…(να ένα ακόμη κρίσιμο μυστικό…της δημοσιογραφίας και των ντεντέκτιβς…)

ΚΑΙ ΔΙΠΛΑ ΣΟΥ πρέπει να έχεις πάντα μια, όποια, φωτογραφική μηχανή! Η φωτογραφία είναι αναπόσπαστο, κυρίαρχο κομμάτι του Τύπου…
Αν έχετε απορίες, που θα έχετε πολλές, ενημερώνετέ μας ώστε να συμβάλουμε στη διαμόρφωση των βημάτων σας!... Αν και σ΄αυτό το στάδιο θα θέλαμε να κολυμπήσετε ολομόναχοι στα βαθιά που επιλέξατε.

Οι δικές σας ευαισθησίες κι απορίες… θα σας κατευθύνουν στο πως θα φωτίσετε ευεργετικά τον κόσμο που θα σας διαβάσει!

Μετά θα τα πούμε πιο συγκεκριμένα και λεπτομερώς

Kι άλλα περί ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ στο... http://www.press-bank.gr/articles/news_home.aspx?catid=082F2489-E58D-4204-92A9-B3C5E7E5125F&lc=greek

Δεν υπάρχουν σχόλια: